Indochina Day 4: Ho Chi Minh dan Bas Hanh Cafe

by - 18:00

“Remember that happiness is a way of travel – not a destination.” – Roy M. Goodman

Gambar semalam di White Sand Dunes

Seawal jam 4 pagi aku bangun dan bersiap untuk ke bandar Saigon semula. Semalam tuan rumah cakap nak tolong beli tiket bas untuk jam 5pagi. Pintu hadapan masih berkunci dan tiba-tiba tuan rumah tanya, nak ke mana awal pagi macam ni? Aku bagitaw nak mengejar bas jam 5 pagi. Tuan rumah bagitaw bas yang aku naik adalah jam 9 pagi, dia terlupa nak bagitaw malam semalam.

Nampak gayanya aku menyambung tidur semula lagi pun aku agak memgantuk di sebabkan aku dah makan pil motion sickness, kunun-kunun nya sebaik sahaja naik bas aku nak terus lelapkan mata dan risau juga sebenarnya takut termabuk semasa dalam perjalanan ke Bandar Saigon.

Sedang sedap aku tidur di ulit mimpi-mimpi indah tiba-tiba aku terdengar bunyi ketukan pintu. Seolah masih di awangan mengantuk, aku membuka pintu,rupanya tuan rumah bagitaw agen bas tu dah sampai.

Dengan senyuman manis, tuan rumah dan ibunya mengucapkan selamat tinggal. Agen bas mengambil menggunakan mini van dan sebaik sahaja sampai Pejabat Agen, kami terus di berikan tiket bas dan masuk terus ke dalam bas untuk meneruskan perjalanan. Bas yang kami naik adalah jenis sleeper bus. Ini adalah pertama kali aku naik bas jenis macam ni kat Malaysia mana ada bas sleeper macam ni kan. Sedikit demi sedikit bas mula penuh dengan penumpang.

Mulanya agak risau juga bila dapat tahu dari agen, kena naik bas Hanh Cafe ni, sebab aku pernah baca review di tripadvisor bas ni agak bermasalah sikit tapi sebaliknya bas ni agak bagus juga perkhidmatan nya. Setiap penumpang di berikan sebotol minuman dan selimut. Dan paling penting, dapat tidur dengan selesa macam kat katil tanpa kebas kaki. Ironiknya bagi orang yang tinggi atau kaki panjang memang bermasalah dengan tempat duduk macam ni, di minda aku terbayang Lee Kwang Soo.

Keadaan Sleeper bus, pertama kali naik bas macam ni

Tak dapat bayangkan kalau kaki panjang macam Lee Kwang Soo naik bas macam ni, tiba-tiba teringat runnng man pula. Kaki aku muat-muat ja sampai kat hujung kerusi.

Kakak depan ni sibuk upload gambar dia kat Instagram, jadi stalker plak kat belakang hihi

Air Minuman dan Selimut di sediakan

Kesan ubat yang aku telan awal pagi tadi masih terasa mengantuk nya.. Perjalanan dari Mui Ne ke Ho Chi Minh mengambil masa 5 jam, sepanjang masa tu aku hanya tidur sahaja.

Aku hanya terbangun apabila pemandu berhenti di sebuah kedai makan untuk berehat sekejap dan makan tengah hari. Di kedai ini, terdapat macam-macam makanan tetapi semua harga agak mahal. Paling murah set nasi dan sayur goreng, itu pon dah 80,000 Dong.

Set Sayur dan nasi

Gambar kat toilet pon aku ambik tapi satu benda pon tak faham

Setelah beberapa seketika rehat, bas pon bergerak semula menuju bandar Saigon.Yang bagus nya, semasa aku dan amoi masih makan di kedai makan, pemandu bas sendiri bagitaw bas dah nak bergerak. Hampir dekat jam 3 petang, akhirnya sampai . Bas Hanh Cafe ini berhenti di kawasan District 1.

Aku dan amoi mula bergerak mencari Hotel tempat kami tinggal malam tu. Hotel ini aku dah tempah awal-awal melalui agoda,com, 10USD kalau convert duit kita dalam RM42 semalam.Susah juga nak mencari Hotel ni sebab terletak di ceruk-ceruk lorong. Kalau nak di ekotkan, dekat ja Hotel ni dengan tempat bas berhenti tadi tapi map.me ni saja nak bawa kita masuk pusing-pusing lorong di Saigon.

Map me? Map.me ni adalah app offline map yang aku pakai, kadang-kadang saja nak ajak kita berjalan jauh maka ada lagi jalan yang lebih singkat. Kadang-kadang hangin juga di buat map.me ni .

Sebaik sahaja selesai urusan check in, aku dan amoi terus meninggalkan beg , misi seterusnya meronda-ronda di bandar Saigon ini. Macam-macam gelagat orang aku jumpa, yang lucu nya setiap kali masuk dalam kedai mesti nak memperbandingkan harga barang di Malaysia dengan di Saigon ni. Mestilah harga sini mahal lagi berbanding dengan di Malaysia. Teruja bila jumpa barang buatan Malaysia kat sini.

Hotel kami orang stay malam ni, Hotel Thien Phu 10USD

Asal jalan ja makan ja keja

Kat sini ada jumpa ramai orang Malaysia borong kain pasang

Barang-barang sini lebih kurang barang kita, ala-ala Pasar Seni

Harga buah ja dah 50k Dong

Iklan Mi Goreng sekejap

Susu pack, yang vanila ni sedap

Teh Lipton pon ada

Nah siap dia heret lagi toy cute tu

Stesen minyak Saigon

Kakak dan kedai runcit Saigon

Bandar Saigon di malam hari, tidak pernah lekang dengan bunyi hon motosikal

Makan malam : Banh Mi
Kat sini banyak gerai jual makanan ni, teruja nak cuba. Memang sedap

Aku sempat membeli sekeping poskad untuk sendiri. Kedai kraftangan yang aku pergi ada sekali perkhidmatan pos kan barang. Untuk sekeping poskad ke Malaysia harga setem di gunakan adalah berharga 95k Dong. Memandangkan aku tidak sempat untuk pergi ke Notre Dame Cathedral, aku beli poskad berlatarkan belakang gereja ni. Memang cantik tapi sayang tak sempat pergi, hanya lalu semasa naik bas dari Lapangan Terbang Saigon.

Malam tu aku tidur kekenyangan sambil di ulit mimpi-mimpi indah di Saigon. Pagi esok kena bangun awal untuk mengejar bas ke Phnom Penh. Selamat Malam Saigon

Ringkasan Perbelanjaan:-

Tiket bas (Mui Ne - Ho Chi Minh) : 110,000 Dong ~ RM18.90
Lunch : 80,000 Dong ~ RM13.80
Buah : 50,000 Dong ~ RM9.00
Long Stick Bread + Milo + Tic Tac : 62,000 Dong ~ RM11.00
Susu Pack + Soya : 17,700 Dong ~ RM3.00
Dinner : 36,000 Dong ~ RM7
Poskad + Setem : 1USD + 9,500Dong ~ RM6
Hotel : 10usd lebih kurang RM42 (bahagi dua orang, RM21/person)